Çocuk Sanatla Kendini Keşfeder
Renk renk boyalar, bir çocuk ve karşısında tuval... Şimdi etraf batacak diye hiç endişelenmeyin. Sanat eğitiminin çocuklara kazandırdığı yetenekleri okudukça, onlara sanatı sevdirmenin yollarını arayacaksınız. Bu yazımda çocukların dünyasının sanatla nasıl renklendiğini anlatmaya çalıştım.
Odaklanma Becerisi ve Kişisel Yorum Yeteneği, Başarı İçin Gerekli
Sanat eğitimi, çocuklara pek çok yetenek sağlar. Onlara yol arkadaşlığı yapan çizgiler, dikkat dağınıklığını yenmelerine, korku ve kaygılardan uzaklaşmalarına yardım eder. Çocuğa betimleme, çözümleme, yorumlama ve yargı gibi kavramları öğretebilmek sanatsal çalışmalarda çok daha kolaydır.
Bir elma resmi çizmek isteyen çocuğu düşünün. Önce elmayı dikkatli bir gözle incelemesi gerekir. Yeşil ya da kırmızı, sulu, mis kokulu bir meyve... Önce kafasında betimleyecek sonra onu kendi yorumladığı atmosfer içerisinde tuvaline aktaracaktır.
Resimden, müzikten, şiirden uzak kişilerin yaşamı da renksiz, neşesiz ve ümitsiz olur. Bu nedenle çocuklara yapılabilecek en büyük iyilik, hayatlarına sanat katmaktır. Böylece renklerin ya da müziğin dokunuşlarıyla özgürleşip kişiliklerini geliştirebilirler. Nelerden hoşlandıklarını ortaya çıkartırken bir anlamda içlerindeki renkleri de ortaya çıkartma fırsatını yakalarlar.
Çocuk, imgesel düşünce aracılığı ile dikkatle, duygu ve düşünceleri üzerine odaklanır. Bu süreçte çocuğun bulduğu cevapları düzenlendiği her çalışma, ona özgü bir yorumdur. Çocukların her yorumu kişisel ve önemlidir. Bunu resim yoluyla daha çabuk öğrenip paylaşırlar.
Eğitim süreci, veli, öğretmen ve öğrenciyi kapsayan bir bütündür. Eğitim ve öğretim içerisinde belli davranışların kazandırılması gerekmektedir. Bunun için aile ve öğretmenler aktif rol üstlenirler. Öğrencinin de öğretim sürecine etkin olarak katılımı önemlidir.
Çocuklar sanat çalışmasının anlamını keşfetmeye aktif olarak katıldıklarında entelektüel, sosyal ve duygusal yeteneklerini geliştirme fırsatı yakalarlar. Burada entelektüel boyut, sanat eleştirisinin mantık ve gelişimi içermesiyle mümkündür. Adım adım uygulanan bu sistem, çocuğun düşüncelerini düzenleyebilmesine yardım eder.
Sanat Tartışmaları, Hem Sözcük Bilgisini Geliştirir Hem de Hoşgörüyü...
Eğitimde Feldman modeli, görsel sembollerin iletişimi sağlayabilme fikrini öğretir. Görülenlerin telaffuz edilmesi, çocuktaki sözcük dağarcığını geliştirir. Sanatsal tartışmalar, çocuğa düşüncelerinin değerini öğretir. Aynı zamanda diğerlerinin konuşmalarını dinlemeyi ve onların fikirlerine hoşgörülü olmayı sağlar. Sanat, insanlığın ortak duygu ve derinliğini anlamaya yardımcı olur. Tüm bunların üstünde, çocuklar sanat çalışması ile hoş bir macerayı keşfetmenin zevkini yaşarlar. Meraklarını ve duygusal ilgilerini diğer çocuklarınkiler ile birleştirerek deneyim sahibi olurlar.
Çocuğun Karar Verme ve Eleştiri Becerisini Geliştirir
Sanat eğitiminin şüphesiz en önemli hedefi, karar verebilme ve eleştirel düşünebilme becerisi kazandırmaktır. Eleştiri bireye, sanat eserini, sanatçıyı, kültürünü, karşılıklı anlayışı ve evrensel düşünebilmeyi öğretip, kendini daha iyi ifade edebilmesini sağlar.
Eleştirel becerileri geliştirebilmek için çocukların hayatlarına müze ve galeriler gibi sanat ortamlarını dâhil etmemiz gerekir. Bu ortamlarda sorularla çocukların ilgisini çekebilmek ve sanat eserine karşı duyarlı tepkiler vermelerini sağlamak başta biraz çaba isteyebilir. Bunu bir oyun gibi sunup onları bilgiyi elde etmeye yönlendirmek işe yarayacaktır.
Çocuklarla resim hakkında yapılacak neşeli ve canlı bir tartışma, onların gelişimsel düzeyine uygun sorularla mümkün olur. Gözü sanatın renklerine alışmış bir çocuk için bu yolculuk yaşam boyu sürecektir.